godlo orzel logo leszna bip

                       Szkoła Podstawowa nr 9 ul. ks.kard.St. Wyszyńskiego 57

Dzień Bezpiecznego Internetu w 5b

Tegoroczny DBI - 5 lutego 2019 r. pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!”.

Tegoroczna edycja Dnia Bezpiecznego Internetu zachęca wszystkich do aktywnego uczestnictwa w współtworzeniu twórczego

i bezpiecznego środowiska online . Podczas obchodów DBI 2019 organizatorzy chcą podkreślić istotę współpracy pomiędzy różnymi sektorami przy wspieraniu pozytywnych zmian w sieci. Wszyscy powinniśmy angażować się w promowanie pozytywnych zastosowań Internetu, promocję tolerancji oraz tworzenie kultury zrozumienia. Dlatego właśnie klasa 5b wzięła udział w

lekcji wychowawczej, w której , oprócz tak ważnej kwestii jaką jest ‘bezpieczeństwo w sieci’, nawiązaliśmy także do problemu ‘hejtowania’ (w związku z zamachem na prezydenta, pana Pawła Adamowicza podczas finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy).

Skorzystałam z scenariusza lekcji opracowanego przez FUNDACJĘ DAJEMY DZIECIOM SIŁĘ.

Link do scenariusza:

http://www.edu.fdds.pl/c453bec6-830f-4e3c-9f2e-27452e13002f/Extras/scenariusz_zamiast-hejtu.pdf

Omówiliśmy co to znaczy Bezpieczeństwo w sieci oraz jak powinien wyglądać Internet bez hejtu. Hejt, czyli internetowe obrażanie jest zjawiskiem często spotykanym. Jest obecny m.in. w komentarzach pod artykułami, w serwisach z memami i demotywatorami oraz w komentarzach pod filmami i zdjęciami. Specyficzną kategorią hejtu jest tzw. mowa nienawiści, która obraża osoby lub całe grupy ze względu na cechy przynajmniej częściowo od nich niezależne, takie jak rasa lub pochodzenie. Agresja werbalna, szczególnie odnosząca się do wyglądu czy zachowań młodych ludzi potrafi być dla nich szczególnie dotkliwym doświadczeniem, które powoduje wysoki poziom negatywnych emocji, jak wstyd, strach, poczucie braku akceptacji. Hejt i mowa nienawiści w sieci niosą za sobą konsekwencje nie tylko dla ofiar, ale także dla neutralnych odbiorców, czyli świadków, którzy oswajają się ze słowną przemocą w Internecie. W kwestii obrażania w Internecie kluczową kwestią jest rozważne reagowanie na to zjawisko. Reagować powinni wszyscy, zarówno ofiary, jak i świadkowie hejtu. Scenariusz jest elementem projektu Internet bez nienawiści, który realizowany jest w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG. Operatorem Funduszy EOG w Polsce jest Fundacja im. Stefana Batorego.

Cel zajęć: uwrażliwienie młodych ludzi na problem obrażania w Internecie, zapoznanie z pojęciami hejt i mowa nienawiści, zaprezentowanie metod radzenia sobie z internetowym hejtem.

Ewaluacja:

ü  Uczniowie opowiadają czy spotkali się kiedyś z określeniem hejt i czy wiedzą co to znaczy.

ü  Uczniowie odpowiadają jak według nich może przejawiać się hejt, w jakiej postaci pojawia się w Internecie.

ü  Uczniowie podają swoje sugestie na pytanie, dlaczego łatwiej jest obrazić kogoś w Internecie niż w bezpośredniej rozmowie, twarzą w twarz?

Szukamy rozwiązania:

Uczniowie podają przykładowe odpowiedzi, iż możemy:

ü  zgłosić sprawę do administratora strony/portalu;

ü  poszukać wsparcia u osoby dorosłej.

ü  Prowadzący podsumowuje, że chociaż może to być trudne, to bardzo ważne jest nie brać hejterskich komentarzy do siebie i nie rezygnować z bycia sobą i ze swoich zainteresowań.

ü  Hejt świadczy o hejterach, a nie o nas. Jeżeli padnie się ofiarą hejtu dobrze jest poszukać wsparcia u osoby dorosłej może to być rodzic, szkolny pedagog albo konsultant telefonu zaufania.

Na koniec ułożyliśmy zasady antyhejtowe w formie rozsypanki (plakat oddałam do rąk własnych J )

Zadaniem uczestników było jak najszybsze ułożenie otrzymanych słów w zdania. Następnie każdy z zespołów czytał jedną z zasad, aż do momentu przeczytania wszystkich.

ZASADY OTRZYMANE Z ROZSYPANKI

1. Nie odpowiadaj na hejterski komentarz pod wpływem chwili.

2. Jeżeli bardzo się złościsz, napisz odpowiedź, a potem weź głęboki oddech i ją skasuj.

3. Nie odpowiadaj agresją na agresję.

4. Nie przesyłaj hejterskich komentarzy dalej.

5. Jeżeli możesz, kasuj nienawistne komentarze.

6. Zgłaszaj hejt korzystając z opcji dostępnych w serwisach internetowych.

7. Odróżniaj hejt od konstruktywnej krytyki.

8. Gdy coś Ci się nie podoba, wyraź to kulturalnie.

9. Nie rezygnuj z tego, co robisz, myślisz i mówisz tylko ze względu na hejterów.

10. Jeżeli nie możesz poradzić sobie z hejterem, zgłoś to osobie zaufanej lub zadzwoń do telefonu zaufania

Na koniec zajęć podsumowaliśmy lekcję , dzieci umiały odpowiedzieć na pytanie co to oznacza ‘Bezpieczeństwo w sieci’, uczniowie jeszcze raz głośno odczytali zasady , na koniec poinformowałam uczniów, że w razie jakichkolwiek problemów związanych z hejtem i przemocą rówieśniczą w sieci mogą skorzystać z pomocy Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży .

Autor: Dominika Wójcik

Rekrutacja do przedszkola

https://leszno.pl/Rekrutacja_do_przedszkoli.html

Rekolekcje

25, 26, 27 marzec - Rekolekcje Wielkopostne

Rekrutacja do kl. I

Pliki do pobrania w zakładce szkoła/o szkole/rekrutacja. Termin od 11 lutego do 8 marca

szkola bez przemocy

logo okbdi male

szkola odkrywcow talentow1

bezpieczna szkola2

progeCAD.pl_banner

Szukaj

Dojazd

Licznik odwiedzin

Dzisiaj 0

Wczoraj 115

Tydzień 563

Miesiąc 1426

Wszystkie 106822

Obecnie 38 gości online

Kubik-Rubik Joomla! Extensions

Sonda

Twoja ulubiona pora roku: